Český trh s chalupami hledá rovnováhu po bouřlivých letech

Venkovské chalupy mají v české kultuře zvláštní postavení. Nejsou jen rekreačním objektem, ale také symbolem klidu, tradice a úniku z městského ruchu. Pandemie covidu tento trend ještě zesílila a ceny chalup během několika let vystřelily na historická maxima. Zatímco dříve byly tyto nemovitosti doménou lidí hledajících víkendové zázemí, v posledních letech se o ně začali zajímat i investoři. V roce 2025 se však situace mění – trh se ochlazuje, zájem kupujících klesá, ale ceny si i přes to drží vysokou úroveň.

Ceny chalup v Česku rostou pomalejším tempem

Průměrná cena chalupy se letos pohybuje kolem 3,2 milionu korun, což znamená meziroční nárůst přibližně o devět procent. Zatímco v době pandemie docházelo k dvoucifernému zdražování prakticky každé čtvrtletí, nyní je tempo růstu umírněnější. Prémiové chalupy v atraktivních horských oblastech nebo na břehu jezer se ale i dnes prodávají i za více než šest milionů korun. Rozdíl mezi nabídkovými a skutečně dosaženými cenami je však čím dál výraznější a pohybuje se kolem 10 až 15 procent. Pro kupující to znamená větší prostor pro vyjednávání.

Regionální rozdíly určují cenu i rychlost prodeje

Zatímco Praha a některé velké aglomerace zaznamenaly mírný pokles cen, menší regiony rostou mnohem rychleji. Největší zájem je tradičně o Vysočinu, Krkonoše a Jižní Čechy. Právě zde se průměrné ceny zvedly až o pětinu. Důvodem je dostupnost přírody, relativně dobré dopravní spojení a stále populárnější trend práce na dálku. Naopak chalupy v odlehlejších a méně atraktivních oblastech, které navíc vyžadují nákladnou rekonstrukci, se prodávají jen obtížně.

Nabídka roste, ale poptávka ochlazuje

Po letech, kdy se rekreační nemovitosti prodávaly během několika týdnů, se dnes inzeráty na chalupy objevují v nabídce mnohem déle. Poptávka klesla přibližně o třetinu, zatímco nabídka narostla téměř o deset procent. Pro kupující je to vítaná změna – mohou vybírat z většího množství objektů a tlačit na cenu. Prodávající naopak musí více investovat do prezentace a často také slevit ze svých původních představ. Tento trend je zřetelný hlavně u starších chalup, které čeká rozsáhlá rekonstrukce.

Chalupa jako životní styl, nikoli jen investice

Přestože se trh ochlazuje, zájem Čechů o chalupy neklesá úplně. Je to dáno hluboce zakořeněnou tradicí chalupaření, která sahá několik generací zpět. Pro mnoho rodin je chalupa místem, kde se setkávají o víkendech, tráví dovolené a předávají si rodinné vzpomínky. Tento emocionální rozměr odlišuje český trh od zahraničí, kde jsou rekreační nemovitosti často chápány čistě jako investiční příležitost. V Česku zůstává chalupa symbolem klidu a spojení s přírodou.

Budoucnost trhu s chalupami

Výhled pro následující roky naznačuje postupnou stabilizaci. Neočekává se prudký pokles cen, spíše vyrovnání nabídky a poptávky. Chalupy ve špičkových lokalitách, jako jsou Krkonoše, Šumava či Lipensko, si udrží vysokou cenu, protože jde o omezený a trvale žádaný segment. Naopak objekty mimo hlavní trasy a bez základní infrastruktury mohou zlevnit. Důležitým faktorem bude také dostupnost hypoték a celková kondice ekonomiky, protože právě vyšší úrokové sazby v posledních letech část kupujících odradily.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *