Oblast financí a finančního poradenství je velmi široká a plná dynamických zvratů. Proto je nezbytné neustále se vzdělávat, sledovat legislativní změny, rozšiřující se nabídku produktů, strategie prodeje, hrozby konkurenčního prostředí apod.
Proto jsem měl v rámci dalšího vzdělávání možnost zúčastnit se Kongresu finančních poradců z Česka a Slovenska, který se konal 7. prosince loňského roku. Jednalo se již o druhý kongres, který navazoval na první úspěšný z roku 2012.
Střetl jsem tu známé i nové kolegy ze všech poradenských společností, či finančních domů. Byli tu převážně poradci, kteří to myslí s poradenstvím vážně a chtějí se tím živit naplno s heslem POMÁHAT LIDEM. Protože pokud bychom to dělali špatně, respektive chtěli si hlavně vydělat a oškubat klienta, tak bychom záhy skončili, jak se již stalo v mnoha případech.
Pomáhat lidem je i mé heslo, jelikož již osmým rokem pomáhám širší veřejnosti ve Zlíně a v Brně s ušetřením prostředků na běžných účtech, na telefonech, energiích, případně nákupech.
Kongres finančních poradců byl zahájen mottem Charlese Darwina: „Není to ten nejsilnější ani nejinteligentnější, ale ten kdo se přizpůsobí.“
Heslo kongresu bylo:
Budoucnost finančních poradců? Přežijí jen vyhledávaní experti.
Hlavním tématem kongresu byla budoucnost finančních poradců. Poradci už nejsou zdaleka tak vyhledáváni, jako tomu bylo v počátcích tohoto byznysu. Finanční gramotnost veřejnosti, stoupla, což je dobře, když se klient sám zajímá o toto prostředí a není mu lhostejné, do které služby či produktu své prostředky investuje. Vyšla spousta odborných publikací, ať už knižně nebo v podobě e-Booků. Informace jsou dostupnější díky internetu. Samozřejmostí jsou webové stránky nebo propagování firmy na sociálních sítích, které je v posledních letech tolik atraktivní.
Na druhou stranu se řady poradců za tu dobu značně rozšířily, a to díky tzv. rychlokvaškům. Na rychlo proškoleným laikům, kteří byli vedeni k bleskovému uzavírání smluv s klientem jen za účelem zisku a kteří, nejenom že poškodili klienta, ale poškozovali i dobré jméno mateřské firmy a poradců vůbec.
Postavení poradců se transformovalo v čase a změní se i v blízké budoucnosti. Výraznou změnu ustojí jen ti, kteří na ni budou dobře připraveni.
Já se tuto změnu snažím zachytit již v raném stádiu tím, že píši články o financích, ale také dávám do povědomí důležité informace ze světa financí, a to pravidelně i na Facebooku pod stránkou s názvem Finanční gramotnost. Nedávno jsem se také odhodlal k natáčení vlastních videí, kde vysvětluji problematiku pojistných rizik, investic, úspor apod. A podle spousty mých klientů již titul vyhledávaný expert splňuji. Jako důležitý krok ve vlastní proměně strategií podnikání považuji napsání eBooku s názvem 8 tipů, jak ušetřit peníze. Pokud jako poradci uvažujete o něčem podobném, ale nevíte si rady, jak své myšlenky sjednotit do celistvého čitelného útvaru, mohu vám doporučit odbornici na úspěšný eBook, a to je paní Stanislava Mrázková, díky které jsem to dokázal.
Na Kongresu poradců vystoupili zkušení přednášející, hosté velice úspěšní v našem oboru, a to hlavně Ivo Toman nebo Petr Syrový a Tomáš Tyl z firmy KFP, Peter Urbanec, Petr Fejtek, Zdeněk Steiner, Martin Mažár a Pavel Fara.
Jako první přednášeli Pavel Fara za českou část poradců a Martin Mažár za tu slovenskou, pánové, kteří připravovali právě zmíněný kongres a nutno říct, že se jim organizace vydařila.
Tématem jejich přednášek byly především webové stránky pro poradce a reference od klientů na internetu – víceméně služby, které jsem od nich používal, takže pro mou osobu spíše kvalitní opakování. Co jsem získal navíc, byly tři tipy, jak získat věrné klienty:
První tip byl starat se o klienta, i když právě nemáte rozjednaný obchod. Například po Vánocích navštívit klienta a dát mu víno (velmi zajímavý tip).
Druhý byl přát k narozeninám nebo k svátku díky jednoduché aplikaci, kde zadáte jen datum narození klienta a nastavíte text, který chcete posílat, a to se automaticky odešle vašim klientům. A už se vám nikdy nestane, že zapomenete na klientovy narozeniny anebo svátek. Při množství informací, neustálých inovací produktů a při rozrůstajícím se počtu vašich klientů není možné pamatovat si každý údaj.
Třetím tipem bylo slibovat klientovi méně, a to zejména v souvislostech, které nemůžete ovlivnit. Například kdybyste mu naslibovali výnos 6%, ale nakonec bude 3%, nemuseli byste v očích klienta vypadat příliš důvěryhodně. Slibujte mu to, co skutečně dodržet můžete – například dávat více bonusy a slevy na produktech. To mohu potvrdit z vlastní zkušenosti – slevy poskytuji delší dobu a klienti si toho považují.
Další část kongresu měl na starosti Tomáš Tyl. Jeho téma se jmenovalo NEJVĚTŠÍ LUMPÁRNY NA TRHU FINANČNÍCH SLUŽEB, a to nebylo příjemné. V jeho přednášce, kde uvedl příklad z praxe, jsem se zhrozil, kam až jsou někteří podvodníci ochotni zajít. Vyprávěl, jak nejmenovaní poradci navrhli klientovi, ať vybere jeho jediné úspory ve výši 2.000.000 Kč a uzavře spoření, které mu bude generovat 2,5% ročně a když se dožije konce doby smlouvy, tak získá dalších 5% jako bonus. Tomáš zjistil, že je to investiční životní pojištění a bylo uzavřeno klientům na 1.000.000 Kč ročně. Před tím, než se těchto klientů Tomáš ujal, po dvou letech ti lumpové poradci snížili cifru 1.000.000 Kč ročně na 500 Kč měsíčně, protože klienti samozřejmě neměli další miliony každý rok. Co však zjistil z výpisu, bylo, že ač dali 2.000.000 Kč, tak tam mají přibližně 50.000 Kč. Kam se peníze ztratily?
To je i důvod, který píši ve svém eBooku o úsporách, a to v pojišťovně mít ošetřena rizika a spoření mít ošetřeno v investicích. Pojišťovna je totiž odborník na pojištění a investiční společnost na investice = nemůže to být naopak. Jinak by se stalo, jako v případu, který uvedl Tomáš Tyl, že by se vložené úspory klienta rozpustily v poplatcích.
Další zajímavou přednášku uvedl Zdeněk Steiner. Zdeněk jako jediný neměl co dočinění s poradci, ale vede svůj obchod, který vybudoval takřka z ničeho a teď je špičkou v outletovém oblečení u nás – značka Eurostock. Proto jsme se těšili z přednášky bohaté na praktické rady zkušeného byznysmena.
Mluvil o tom, že by poradce měl být vytrvalý, protože se v obchodě realizuje nákup přibližně až po 7-8 kontaktu. Uvedl, že se 95% obchodníků ani do této fáze nedostane, jelikož nevytrvají. Když příliš – jak se lidově říká – tlačíte na pilu, klient se začne cítit zaháněn do kouta, přičemž si může myslet, že spěcháte pouze z jediného důvodu, a to je zisk a zároveň jeho ztráta, proto od obchodu ustoupí. Taky zmínil velmi důležité heslo: „dělejte to, co dělá většina ostatních a dostanete to, co má většina ostatních. Pokud chcete mít a zažít něco nového, musíte dělat a zkoušet nové věci.“ A proto dělám to, co dělám.
Další přednáška byla v režii odborníka na finance Petra Syrového z KFP. Petr již publikoval mnoho knih o této problematice a je odborníkem v tomto oboru na slovo vzatý. Vysvětloval, jak přesně fungují investice. Například, že zkratka YTM znamená výnos do splatnosti a TER představuje celkové náklady. A pokud je YTM např.: 0,23% a TER 0,71%, tak místo výnosu jste peníze znehodnotili, a to 0,48 % i když nepočítáme inflaci. Dále zazněla důležitá zpráva v tom, že když úrokové sazby stoupají, tak dluhopisy klesají a naopak pokud úrokové sazby klesají, tak dluhopisy stoupají. Varoval nás, že dluhopisy budou velmi brzy klesat, protože úroky budou stoupat.
Po Petrovi následoval další z řad Petrů, a to Petr Fejtek, bývalý šéfredaktor časopisu Finanční poradce. Momentálně má na starosti nový odborný časopis Profifp.
Mluvil převážně o odpovědnosti poradců a nedělání špatného jména poradcům obecně. Uvedl problematiku vysokého čísla poradců na trhu, cca. 150.000, při kterém spadá na každého poradce přibližně 30 domácností. A také mluvil o finančním arbitrovi, který může pomoci klientům v obhajobě před lumpy, které rozebíral například Tomáš Tyl.
Dalším na řadě byl Peter Urbanec z firmy Garnetpeers, který je především motivační kouč a trenér. Nejdůležitější věc, která od něj zazněla, a která podle mého nepotřebuje hlouběji vysvětlovat, byla: „Zdvihni zadek, rozum se přidá a převezmi odpovědnost za svůj život.“
Třešničkou na dortu obohacujících přednášek byl velmi uznávaný člověk Ivo Toman, který má zdravotní problémy a i přes tyto velké komplikace je ikonou ve svém oboru. Je uznávaný motivátor a kouč, je i autor několika publikací. Ivo uvedl spoustu motivačních poznámek a rad k zamyšlení, ale především to, že si vždy dává velké cíle, i když přibližně polovinu nesplní. Říkal, že ten kdo je úspěšný, se vymyká normálu, že úspěšný nedělá to, co ostatní.
Závěrem: Kongres finančních poradců mi dal spoustu cenného. Poznal jsem příjemné kolegy, získal nové informace na poli finančnictví a osvojil si myšlenky osobností, které se vypracovaly vlastní pílí, a hovořila za ně zkušenost. Uvědomil jsem si, že je vše ve mně a že pokud budu chtít, tak mohu dosáhnout na vše, co si vytyčím. A tak jsem tedy učinil – neustále se vzdělávám, abych byl nejen vyhledávaným expertem, ale také lidským pomocníkem při řešení klientovy svízelné situace. Jsem vytrvalý během přirozeného průběhu obchodu a naopak velmi zapálený do šíření svého jména. Internet pro mě rozhodně není tabu, jako je to u té části poradců, kteří doposud nezaznamenali posun ve sféře poskytování poradenské činnosti. Klienti ano.
PS: Jméno je to, na čem záleží…
Napsat komentář