Běžný účet a poplatky

Dříve, než jsem zahájil svoji kariéru, tehdy jako finančně nezkušený rybízek, o účty či trvalé příkazy jsem se nestaral, respektive o jejich poplatky. Svůj účel plnily, nepátral jsem a nesrovnával, která banka mi může nabídnout lepší podmínky. Ještě bych musel přecházet a vyplňovat nespočet formulářů! Ano, uvažoval jsem stejně jako většina bankovních klientů.

V listopadu 2008 jsem rozjel podnikání se svým otcem, který mě zasvětil nejen do práce s klienty, ale také do všech finančních záležitostí, které se týkaly funkčního chodu domácnosti. Pomaličku jsem přicházel na to, co je vůbec hodnota peněz a začal si uvědomovat, co vůbec táta musel dělat pro to, aby celé naší rodině zajistil kvalitní život. Poté, co jsem nabyl informace, jak to v naší domácnosti chodí, začal jsem si pokládat otázky, zdali nejsou některé položky přeplacené a jestli je možné za tu samou službu platit méně?

V následujícím roce 2009 to byl právě táta, který za mnou chodil pro rady, co má poradit klientům, aby ušetřili a z ušetřených prostředků zabezpečili to, co ve svém životě skutečně potřebují.

Ač jsem tehdy měl již slušné zkušenosti s financemi, tak jsem stále nechápal, co je vůbec zač to internetové bankovnictví a vůbec co do těch kolonek mám psát za variabilní symbol, když potřebuji zřídit trvalý příkaz nebo inkaso-sipo. Ty mrňavé kolonky jsem vyplňoval 30 minut a pak volal tátu, jestli to mám správně a hádejte, měl jsem to správně? No jasně, že ano. Jen jsem se potřeboval utvrdit v tom, že je můj strašák porazitelný.

Skutečnému strašáku jsem stanul tváří v tvář tehdy, kdy můj otec náhle zemřel, a já na sebe vzal veškerá břemena týkající se zabezpečení finančního chodu domácnosti. Mimo jiné jsem musel změnit 40 příkazů z jeho běžného účtu na můj běžný účet a tehdy jsem se naučil příkazy vyplňovat, protože vždy, když něco hoří, tak jsme schopni nemožného… Netrvalo mi to jako před tím 30 minut, ale jen pouhou minutu.

Tehdy jsem si uvědomil, že bych stejným způsobem mohl pomoci klientům, protože to může být jeden z důvodů, proč se lidé bojí přejít od banky, kde platí šílené poplatky začínající od pár korun až po stokoruny měsíčně. Jednou jsem se setkal také s klientem, který platil na podnikatelském účtu dokonce 1.100 Kč měsíčně! I podnikatelský účet však můžete mít za drobné do stokoruny měsíčně. On tehdy ušetřil 1.000 Kč měsíčně, a to jsou peníze, za které můžete mít luxusní dovolenou ročně anebo 1 velký nákup měsíčně ZDARMA. Zkrátka na zemi je nenajdete, tak proč byste je měli vyhazovat jen tak oknem?

V letech 2006 – 2008 jsem měl zřízený běžný účet u Raiffeisen banky, kde jsem  platil 200 Kč měsíčně a já si tehdy říkal: existuje nějaká banka, která má běžné služby ZDARMA?  Tehdy byla jedna jediná, a to mBank (mKonto), u které jsem doposud (již 5 let). Již teď jsem ušetřil rovných 200 Kč x 12 měsíců x 5 let = 12.000 Kč. Jak jste na tom vy?

 

 

Přechod k jiné bance: trnitá cesta plná byrokratických nástrah?

Dnes banky umožňují velmi jednoduchý způsob, jak přejít bez vyplňování a datlování příkazů, jak jsem to před lety musel dělat já. Stačí přijít do nové banky, kde neplatíte poplatky za běžné služby např. Air bank, mBank, FIO banka aj. a podepsat papír o plné moci, kde banka zařídí vše za vás.

Dnes je to velmi jednoduché, proto si kladu otázku: Proč stále většina lidí platí zbytečně poplatky, když nemusí?

Pokud je to jen o názvu banky, tak zaběhněte do té stávající a řekněte si o snížení. Stačí říct, že naproti je banka, kde klient neplatí žádné poplatky za běžné služby, a věřte, že vaše banka vám minimálně sníží stávající poplatky a to proto, že o vás nechce přijít. Banka raději sníží poplatky, které platíte, místo toho, aby o vás přišla jako o klienta. Pokud jste ti, kteří neradi přecházíte, anebo prostě nevěříte novým bankám, tak se o svůj běžný účet zajímejte a minimálně pohrozte své bance o zrušení účtu.

 

Co budete potřebovat k převodu banky?

  • Občanský průkaz
  • výpis z účtu od původní banky
  • výpis z Inkasa, případně SIPO, aby bylo vše nastaveno.

 

Za jak dlouho můžete používat nový běžný účet?

Podle bankovního kodexu byste měli mít váš nový účet kompletně k dispozici do 10 dnů od schválení vaší žádosti v bance. Neznamená to však, že budete bez účtu. Vždy si můžete stanovit, kdy bude váš starý účet ukončen. Může to být právě tehdy, až bude váš nový účet připraven a plně funkční.

Také nezapomeňte sdělit svému zaměstnavateli jméno nové banky a číslo bankovního účtu, abyste si v den výplaty nervali vlasy napětím, zatím co byly peníze dávno odeslány na starý účet.

Zde se můžete podívat, proč vůbec mluvím o poplatcích v bankách:

Můžete se podívat na stránku www.bankovnipoplatky.com a zjistit, kolik si banky vezmou na poplatcích. Možná budete překvapení, kolik si účtuje zrovna ta vaše.

V roce 2012 si banky vzaly na poplatcích přibližně 50 miliard korun a tato částka postupně klesá, protože to již část obyvatel ČR řeší a místo do zbytečných poplatků investuje do sebe. A já jsem vděčný, že se svými radami můžu na úsporách svých klientů podílet.

PS: Proč platit službu, kterou můžete mít zcela ZDARMA, když z poplatků, které platíte, si můžete zajistit to, co potřebujete?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

(Required)

Proudly powered by WordPress   Premium Style Theme by www.gopiplus.com

Stáhněte si Váš dárek: eBook 8 tipů, jak ušetřit peníze







↓